TV LED MINI: Bahagian pasaran Samsung telah menurun dengan ketara, dan syarikat -syarikat China muncul
Pada tahun 2023, bahagian pasaran Samsung Electronics di pasaran TV LED Mini berkurangan, sementara syarikat -syarikat China seperti Hisense dan TCL meningkatkan jualan mereka dan aktif terperangkap.Syarikat-syarikat Korea memberi tumpuan kepada diod pemancar cahaya organik (OLEDs), sementara syarikat-syarikat China berada dalam kedudukan utama di LED mini, yang dijangka meningkatkan persaingan di pasaran TV mewah.
Menurut data yang baru -baru ini dikeluarkan oleh Perunding Rantaian Bekalan Paparan (DSCC), pada suku ketiga tahun ini, Samsung Electronics mempunyai bahagian pasaran 39% dalam pasaran TV LED Mini Global.Syarikat -syarikat China Hisense (27%) dan TCL (26%) diikuti rapat.Sony (4%) dan LG Electronics (1%) berada di peringkat keempat dan kelima.
Sehingga tahun lepas, Samsung Electronics menguasai pasaran dengan Neo Qled, dengan bahagian lebih dari 70%.Walau bagaimanapun, disebabkan penurunan 26% dalam jumlah penghantaran berbanding tahun lepas, bahagian pasarannya telah menurun dengan ketara tahun ini.Dalam tempoh ini, Hisense dan TCL meningkatkan bahagian pasaran mereka dengan ketara meningkatkan jumlah penghantaran mereka.Jumlah penghantaran Hisense Mini LED TVS hanya meningkat sebanyak 18 kali dalam satu tahun, sementara jumlah penghantaran TCL telah meningkat sebanyak 112% tahun ke tahun.
Kebangkitan perusahaan Cina adalah hasil menguasai pasaran panel LCD.Dalam 3-4 tahun yang lalu, dengan pembangunan pasaran LED Mini, rantaian bekalan komponen LED MINI telah ditubuhkan di China, menyatukan kelebihan harga televisyen Cina.TCL, melalui anak syarikat paparan Huaxing Optoelectronics, telah berjaya bersepadu produk lengkap dan memaparkan, memastikan bekalan panel LCD yang stabil.
Syarikat-syarikat China dijangka memanfaatkan kedudukan pepejal mereka di pasaran TV LED mini untuk mencabar kedudukan dominan Samsung dan LG Electronics di pasaran TV mewah.Pada suku ketiga, jumlah penghantaran TV LED Mini di pasaran mewah meningkat sebanyak 26% tahun ke tahun kepada 905000 unit, berikutan TV OLED (1.36 juta unit).Menurut analisis DSCC, "Di pasaran TV mewah, barisan produk LED Mini telah menjadi pesaing kepada TV OLED."
Kemajuan mini yang diketuai di pasaran mewah terhad tidak dapat dielakkan menimbulkan ancaman kepada syarikat-syarikat Korea.Tahun lepas, TCL melepasi LG Electronics untuk kali pertama dari segi penghantaran pasaran TV tahunan, kedudukan kedua.Tahun ini, Hisense telah meningkat ke tempat ketiga.Pengilang TV Korea Selatan yang lain seperti Samsung Electronics dan LG Electronics merancang untuk memanfaatkan kelebihan teknologi mereka untuk mengatasi persaingan yang dibawa oleh strategi harga rendah yang diterima pakai oleh syarikat -syarikat China.