Penganalisis: Skrin OLED boleh meningkatkan jualan iPad sebanyak 3% hingga 5%
Pada 7 Mei, Apple mengeluarkan iPad Air dan iPad Pro terkini, yang menampilkan skrin OLED dan cip baru sebagai sorotan penting, penganalisis Digitimes Huang Yaohan menganggarkan bahawa, skrin OLED akan mempunyai peluang untuk meningkatkan jualan iPad sebanyak 3% hingga 5%, denganHasil iPad mencapai lebih dari $ 29 bilion pada tahun 2024.
Di samping itu, iPad Pro OLED baru Apple dilengkapi dengan cip M4 baru untuk pengkomputeran kecerdasan buatan (AI).Ini mencerminkan bahawa Apple bukan sahaja akan berkongsi pasaran PC, tetapi juga sengaja memasuki era baru AI PC.
Huang Yaohan menegaskan bahawa kuasa pengkomputeran yang lebih baik dari cip M4 Apple akan terpakai kepada Genai (Generative AI), tetapi sidang akhbar tidak menjelaskan kandungan teknologi baru Benami, tumpuan genai akan berada di iOS18, yang akan dikeluarkanoleh WWDC pada bulan Jun.Di samping itu, menurut definisi kuasa pengkomputeran, cip dengan A13 Bionic atau lebih tinggi boleh ditetapkan untuk menyokong operasi genai.
Analisis Digitimes menyatakan bahawa, teknologi utama IOS18 genai adalah model bahasa yang besar (LLM), dan Apple secara aktif melabur dalam pembangunan LLM untuk membina pendekatan sumber perisian dan perkakasan lengkap, mempercepatkan proses pembangunan LLM.Dari segi perkakasan, unit enjin operasi GPU dan neural ditambah untuk meningkatkan kuasa pengkomputeran AI.Perisian ini memberi tumpuan kepada latihan data LLM, dan Apple secara aktif bekerjasama dengan berita/penerbit, majalah, perpustakaan, dan pengeluar lain untuk mengembangkan skop data latihan melalui kebenaran.